Op het bedrijf denken we nu al een tijdje na over rechtstreekse verkoop. Ik zou graag eens willen uitproberen mij dit ook ligt. Zou een Pop Up-winkel hier een goede formule voor kunnen zijn? Ik hoorde dat de naburige stad hier sterk op aan het inzetten is de laatste tijd...
Wat is het?
Een Pop Up is een tijdelijk verkoopconcept
dat zich doorgaans richt op de eindconsument. Tijdelijk wordt doorgaans
gedefinieerd als 120 aaneensluitende dagen of 4 maal dertig dagen. Het concept
is in trek bij detailhandelaars omdat het flexibiliteit en ruimte biedt om een nieuw
product of concept uit te testen zonder onmiddellijk een zwaar huurcontract aan
te moeten gaan. Gekende verkoopconcepten zijn een tijdelijke winkel in een leegstaand
winkelpand in de stad, de uitbating van een terras op het platteland, een
hoekje voor artisanale producten in een overdekte markthal, ...
Sommige steden en gemeenten
hebben dienstverlening op maat om jou te begeleiden in het vinden van het
geschikte pand. Wees je er wel van bewust: het feit dat lokale overheden hierin
ondersteunen heeft echter ook een reden. Vaak zijn dit (nog) niet de meest
commerciële locaties... Stel in ieder geval een correct en evenwichtig
huurcontract op.
Organisatoren van grotere
evenementen die nog niet aan vaste leveringscontracten zijn gebonden, maken af
en toe plaats voor duurzame, lokale ondernemers. Durf proactief contact opnemen
en jouw meerwaarde in de markt zetten.
Wanneer zet ik er op in?
Je wil een nieuw product lanceren
en zoekt hiervoor rechtstreeks contact met een breed publiek. Of je wil een potentiële
verkooplocatie uittesten. Of er ligt een éénmalige kans op een unieke locatie
die je graag zou willen benutten. Je hebt een draaiende webshop, maar je wil jouw
producten ook eens on site uitproberen?
Vele redenen kunnen goed zijn om te investeren in een tijdelijke verkooplocatie.
Aan welke regels dien ik mij te houden?
Omgevingsvergunning: om te starten met een Pop Up Concept heb je
geen uitgebreide omgevingsvergunning nodig, maar dien je wel een melding te
doen bij de lokale dienst voor Ruimtelijke Ordening.
Voedselveiligheid: je Pop Up Concept dien je op voorhand te
registreren bij het FAVV. Deze registratie maak je ook kenbaar aan het brede publiek
door hem (de blauwe kaart) uit te hangen op een zichtbare plaats. Welke
registratie je nodig hebt, is afhankelijk van jouw activiteit. Temperatuurcontrole,
over drinkbaar en stromend water beschikken, een correcte etikettering, het
afficheren van allergenen, ... zijn alvast enkele aandachtspunten waar je ook
in jouw tijdelijk verkoopconcept op dient te letten.
Handelswetgeving: in de KruispuntBank van Ondernemingen (KBO) dient
de juiste registratie voor detailhandel te staan voor het vestigingsadres van
jouw verkoopconcept. Wie denkt aan horeca, dient ook een horeca-attest te kunnen
voorleggen. Verkoop je tijdelijk buiten je vestigingseenheid, dien je wellicht
ook over een leurkaart te beschikken. Respecteer de bestaande wetgeving rond prijsaanduiding,
promotie, solden en uitverkoop. Wie muziek speelt, denkt ook best aan een SABAM-aangifte.
Wie alcohol schenkt, dient ook dit aan te geven.
Personeelswetgeving: ook in Pop Up Concepten is zwartwerk niet toegestaan.
Informeer je dus ook tijdig over het juiste statuut voor jezelf, je partner of
familieleden en de mogelijkheden van flex-arbeid in jouw tijdelijke zaak.
Verzekering: Vergeet je tijdelijke activiteit ook niet te
verzekeren. Een brandverzekering is bijvoorbeeld verplicht. Bespreek je plannen
tijdig met jouw verzekeringsagent.
Hoe verhoog ik de impact van mijn initiatief?
Zorg voor een uitstekende planning:
van kostenstructuur tot en met inzet van arbeid. Bereken op voorhand het
omzetvolume om minimum uit de kosten te geraken. Bezint eer ge begint!
Stel een straf communicatieplan
op om de investering optimaal te laten renderen. Een nieuwe locatie biedt
wellicht ook nieuwe mogelijkheden tot zichtbaarheid in de buurt.
Bundel je krachten met Korte
Keten Ondernemers in de buurt: een breder assortiment en een eerlijke
investerings- en werkverdeling verhogen de haalbaarheid van gedurfde plannen.
Grijp ook de kans om nieuwe,
langdurige contacten met klanten en ondernemers te leggen: je Pop Up kan meer
zijn dan een doel op zich.
Benieuwd naar de mogelijkheden in jouw regio?
Neem contact op met de dienst economie
van jouw stad of gemeente voor een snel overzicht. Ook een webplatformen als spacified.be of cameloteurope.com kan
je helpen zoeken naar de meest geschikte locatie.
Bij wie kan ik terecht voor extra ondersteuning of advies?
Vraag om advies rond de bestaande
wettelijke kader kan je stellen per mail op steunpuntkorteketen@ons.be. Voor ondersteuning
omtrent marketing achter jouw concept kan je ook terecht op Info@innovatiesteunpunt.be