Steunpunt Korte Keten,

jouw eerste aanspreekpunt
voor vragen over de korte keten.

Drie tips om je kenbaar te maken tijdens de vijfde Week van de Korte Keten

Ann Detelder, 21 april 2022

Van 14 tot 22 mei wordt in Vlaanderen voor de vijfde keer de Week van de Korte Keten georganiseerd Met deze week willen we de sector nog beter bekend maken. Neem als landbouwer-ondernemer ook deel aan deze week door een activiteit te organiseren en win aan naamsbekendheid voor je eigen onderneming én voor de sector.

Een activiteit op je bedrijf organiseren hoeft niet meteen moeilijk of duur te zijn, zeker niet als je rekening houdt met onderstaande 3 tips.

De gouden regel van 3

1. Bepaal je eigen doelstelling

Wat wil je bereiken met je deelname aan de Week van de Korte Keten? Wil je de sector onder de aandacht brengen, zoek je zelf naar meer naambekendheid, ben je op zoek naar nieuwe klanten, wil je gegevens verzamen van je klanten, wil je extra verkoop genereren, wil je de opstart van een nieuwe activiteit aankondigen…? Selecteer voor jezelf een of twee doelstellingen. Door in zetten op te veel doelstellingen verlies je focus en is het eindresultaat vaak teleurstellend.

"Succes ontstaat door wat je weet te negeren in plaats van waar je allemaal aandacht aan schenkt"

 

2. Bepaal je doelgroep

Wie wil je bereiken? Bepaal dit voor jezelf en jouw onderneming houdt je focus hierop. Denk erover na tot wie je je wil richten. Je kan onmogelijk een activiteit organiseren en communiceren naar iedereen.  Wil je vooral focussen op gezinnen met kinderen, op eerder iets oudere mensen of juist een jong publiek? Richt je je op individuele consumenten of eerder verenigingen? Kies je ervoor om je activiteit enkel in je eigen gemeente bekend te maken of mik je ook op mensen die verderaf wonen? Bepaal wie je heel specifiek wil bereiken. Het maakt je communicatie nadien een stuk makkelijker!

"Liever één ding goed doen dan veel dingen half"

 

3. Combineer je doelstelling en doelgroep in een gerichte activiteit en communiceer hierrond

  • Opteer voor een leuke maar ook haalbare activiteit: je kan een opendeurdag houden, een workshop, atelier, demo, proeverij, mini markt, speurtocht,… organiseren. Belangrijk is wel om in te schatten hoeveel tijd je hebt of er wil in steken?
  • Denk goed na wanneer je je activiteit wil organiseren. Hoe hierbij rekening met je doelgroep. 
  • Maak vooraf een raming van de kostprijs en hou rekening met alle variabele en vaste kosten. Verwacht je inkomsten? Neem deze dan ook mee in je berekening.
  • Belangrijk: maak ook een communicatieplan op voor je eigen activiteit. Via de website weekvandekorteketen.be en uitinvlaanderen.be wordt je activiteit gepromoot maar je organiseert zelf ook nog best wat eigen promo. Dit kan via online kanalen (Facebook, Instagram, eigen website, Google Forms, mailing naar je klanten,…) maar ook via offline kanalen (flyers, affiches, vlaggen, spaar- of klantenkaarten,…). Vergeet ook niet contact op te nemen met de lokale krant, de lokale radio, een persbericht op te maken of je gemeente te vragen om in het gemeenteblad promotie voor jou te maken.
  • Bedenk goed wat je praktisch allemaal nodig hebt: ga je catering voorzien? Sanitair? Signalisatie? Maar ook tafels en stoelen, genoeg volk,…
  • Evalueer na afloop zeker je activiteit: wat liep goed? Waar zitten verbeterpunten? Welke feedback kreeg je?

 

Zin om zelf iets te organiseren tijdens de Week van de Korte Keten? Registreer je dan nu op www.weekvandekorteketen.be. De week van de Korte Keten werkt samen met Uit in Vlaanderen waardoor nog meer consumenten op de hoogte worden gebracht dat er bij jou iets leuk te beleven valt.

Heb je hierover nog vragen? Neem contact op met Steunpunt Korte Keten via ferm.steunpuntkorteketen@samenferm.be.