Steunpunt Korte Keten,

jouw eerste aanspreekpunt
voor vragen over de korte keten.

(Nieuwe) klanten behouden: hoe pak ik dat aan?

(Nieuwe) klanten behouden: hoe pak ik dat aan?

De meeste hoevewinkels doen het in coronatijden goed. Velen spreken van een verdubbeling tot een verviervoudiging van de omzet.

Vaste klanten kopen vaak meer omdat ze ook aankopen doen voor familieleden of buren maar er komen ook heel wat nieuwe klanten naar de winkel.

Jullie hebben ons de laatste tijd al meermaals de bezorgdheid geuit of die klanten na de corona wel zullen blijven komen?



Ik denk dat we er van moeten uitgaan dat niet iedere nieuwe klant zal blijven komen.

Veel nieuwe klanten komen omdat ze een veiliger gevoel hebben hun aankopen bij de boer te doen maar een deel van deze klanten heeft nu ook de hoevewinkel ontdekt en vanuit het Steunpunt willen we je helpen en ondersteunen om zoveel mogelijk klanten te behouden.



Gedurende een aantal weken zullen we je wekelijks een tip meegeven hoe je dit best aanpakt. Met deze tips en extra achtergrondinformatie willen we in de 2de helft van mei jullie een gratis online vorming aanbieden (van in uw kot) waarna je nog beter gewapend bent om (nieuwe) klanten aan te trekken en deze te behouden.





Tip 1: Leer je klanten kennen



Steeds meer klanten komen hun inkopen doen bij korte keten bedrijven.

Aangezien we deze klanten willen behouden is het belangrijk om een hechte band met hen op te bouwen. 

Enkele tips:

  • Laat zien dat je waardeert dat ze naar jouw boerderij of hoevewinkel komen. 
  • Geef aan dat je altijd voor hen klaar staat, nu maar ook later. 
  • Doe een praatje met hen. Leer hen kennen en ontdek waarom ze naar jouw boerderij komen. 
  • Ontdek ook van hoe ver ze komen en van waar, zo krijg je een idee hoe groot je bereik in de omgeving is. 
  • Vraag ook of ze op de hoogte willen blijven van aanbiedingen en promo’s door hun naam en e-mailadres te laten noteren als hier interesse voor is. Hier moet je wel rekening houden met de GDPR. Ook kan je hen vragen om je te volgen op sociale media. 
  • Doe je best om de naam van je klanten te onthouden. Zo ga je hen een gevoel van appreciatie geven die de retail bijvoorbeeld moeilijker kan geven. 
  • Geef hen net dat klein beetje extra. Laat hen proeven van de groenten of fruit als je ziet dat ze twijfelen tussen twee verschillende soorten. Doe dit met in acht name van de coronamaatregelen. Momenteel serveer je nu best geen bordje met proevertjes maar op vraag van de klant kan je hem/haar zeker iets aanbieden.
  • Indien mogelijke probeer je dan ook hun voorkeur te onthouden. Dit is in het begin natuurlijk niet zo makkelijk maar het gaat zeker en vast zijn vruchten afwerpen.


E-mail |