Steunpunt Korte Keten,

jouw eerste aanspreekpunt
voor vragen over de korte keten.

Sector in de kijker: bloemen en kruiden

Sector in de kijker: bloemen en kruiden

Terwijl de bladeren buiten vallen, nemen we graag de tijd om de bestaande verdienmodellen achter de productie, verwerking en verkoop van snijbloem en kruiden onder de loep te nemen. Beschrijven doen we vanuit het perspectief van de klassieke marketingmix: er wordt een doorsnede gemaakt van de sector volgens product, plaats, prijs en promotie.

Product: van boeketten tot beleving

Op productniveau in non-food zijn bedrijven die snijbloemen verkopen het meest gekend. Klanten hebben de keuze in aankoop van een boeket (al dan niet in vaas) of per steel. Enkele concepten differentiëren door naast verse boeketten, ook gedroogde bloemen of bloemen onder stolp aan te bieden. Verschillende bedrijven kiezen voor een uitgebreid assortiment gedurende het hele jaar, door naast de eigen producten ook producten van collega’s of groothandel aan te bieden.

In het food-segment vinden we bedrijven die inzetten op het aanbieden van verse kruiden en/of eetbare bloemen. In deze niche vind je ook de verwerkers terug. Infusies en tincturen, microgroenten, enkelvoudige of gemengde thee, siropen en likeuren, oliën, keukenkruiden, snoepjes, ... . Enkele concepten differentiëren zich door in te zetten op de DIY-trend bij consumenten en bieden mooie zelfkweekpakketten aan. Buiten de tuinbouw om is er in de verkoop een groeiende trend naar superfoods en powerjuices waar te nemen. Jammer genoeg vaak op basis van ingrediënten van ver weg. Een opportuniteit voor wie op plannen rond verwerking aan het brouwen is?

De keuze voor verpakkingsmateriaal ligt doorgaans in lijn met de bedrijfsfilosofie. Sommige bedrijven kiezen voor consumentenverpakkingen dat voornamelijk handig moet zijn. Anderen zoeken naar nieuwe mogelijkheden binnen de ecologische verpakkingsmaterialen of opteren voor van verpakkingsarm of plasticvrij.

Naast hun producten bieden steeds meer bedrijven ook activiteiten aan. Via workshops of arrangementen, via cursussen of workshops, via een eigen theetuin op de hoeve .... spelen ze in op de behoefte naar beleving bij de consument. Enkele bedrijven bieden bijvoorbeeld workshopformules bloemschikken op het veld of in de schuur aan als activiteit tijdens vrijgezellenfeesten of babyshowers.

Plaats: van winkel en markt tot abonnementen & zelfpluk

Van oudsher zijn de hoevewinkel en de markt (openbare of plantenmarkt) de plaats waar tuinbouwers hun producten rechtstreeks aan de eindconsument aanbieden. Sinds kort kwam daar de webshop-formule, al dan niet met vaste afhaalpunten of aan huis levering bij. Nieuwe concepten starten vaak op met verkoop via abonnements- of zelfplukformules. Sommige ondernemers kiezen ervoor om hun producten uit te leveren aan bedrijven. Een enkel bedrijf differentieerde zich door te focussen op de inkleding van uniekere detailhandelszaken.

Onder de professionele afnemers zijn de tuinaannemer en groothandel de meest gekende afzetpunten. Ook steeds meer detailhandelszaken raken geïnteresseerd in unieke, lokale producten met verhaal. Denk hierbij aan de betere bloemenwinkels, de hippe lifestylestores, de BIO-en natuurvoedingszaken, ... . Wie eetbare bloemen en kruiden produceert, vinden ook onder de betere horecazaken regelmatige afnemers.

Prijs: van prijs/stuk tot prijs/kop

In de prijszetting is een prijs per steel of boeket het meest ingeburgerd bij klanten. Nieuwe concepten starten abonnementsformules op per gezin/bedrijf en per seizoen en hopen zich zo sterker te verzekeren van regelmatige afname. Een enkeling differentieerde zich door thee niet te verkopen per gewicht maar per kopjes per persoon, geredeneerd vanuit de aanbevolen hoeveelheid per week. Als betaalwijze komen de cash-betaling, bancontact en online betaalformules (bij abonnementen) het vaakst voor. Verschillen in consumentenprijzen worden bepaald door kwaliteit, (BIO) labels en aankoopformules.

Promotie: aandacht voor esthetiek & beeld

Communicatiedragers die offline vaak worden gebruikt zijn de banners en wegwijzers, de flyers en de bloemenbonnen. Een enkel bedrijf toont zich innovatief met een bedrijfsmascotte om het verhaal achter de bedrijfsvoering aan op te hangen. Omdat esthetiek centraal staat in deze businessconcepten, zie je dat er doorgaans extra aandacht besteed wordt aan een unieke, verzorgde huisstijl en logo.

Online wordt het meest gebruik gemaakt van een professionele website en de gekende sociale media-kanalen facebook en instagram. Anders dan doorsnee landbouwbedrijven, laten ondernemers voornamelijk de beelden spreken en zie je kanalen als Pinterest en Instagram vaker terugkomen. Via persoonlijke blogs wordt het verhaal en de zoektocht van de bedrijfsleider vertelt.

 Producten en diensten worden gepromoot op evenementen. Wie voedingsproducten aanbied laat proeven. Vakbeurzen voor professionelen zijn de places to be voor bedrijven die inzetten op een B2B-segment. Wie planten verkoopt op consumentenniveau trekt naar de vele tuinbeurzen die Vlaanderen rijk is. Op feestdagen als moederdag of Allerheiligen zijn hoogdagen voor de detailhandel in snijbloemen. Wie klanten over de drempel en op het veld wil trekken, organiseert een Open Veld Dag op maat. Bijvoorbeeld met een expliciete focus op liefhebbers of kinderen.

 Sommige bedrijven differentiëren zich met lastenboek en label. Zo zijn er bedrijven die gaan voor BIO of DEMETER-certificering. In Nederland startte recent een hele beweging rond Slow Flowers die aandacht wil vestigen op lokale, seizoensgebonden snijbloemen en natuurvriendelijke teeltwijzen. Enkele bedrijven pakken ook uit met prijzen of awards die ze binnenhaalden voor hun product.

Op zoek naar inspiratie? Deze koepelwebsites zetten je op weg:


Veldverkenners
Slow Flowers
The Local Flower Collective
Groen van bij ons 
Bio Forum Vlaanderen 
Plante Essentielle


Overweeg je zelf om te starten met een (neven)activiteit in snijbloemen of kruiden en wens je graag een kritische gesprekspartners om jouw positionering mee door te spreken?
Maak dan een afspraak per mail.



E-mail |